Blog

Keresőoptimalizálás kezdőknek: fontos tudnod, mielőtt belevágsz

Miért fontos a keresőoptimalizálás? (SEO)

Bizonyára neked is fontos, hogy az érdeklődők a te cégedet találják meg először, ne a konkurenciát. Pontosan ennek az alapjait fogjuk végignézni ebben a cikkben.

Ez a cikk az alapokat tartalmazza, így hasznos lehet a keresőoptimalizálásban kezdőknek, hogy megértsék a legfontosabb szempontokat.

Ha a céged nem jelenik meg a Google 1. találati oldalán egy kulcsszóra, az elég nagy probléma. Éppen ezért ebben a cikkben meg fogom mutatni, hogy mire kell figyelned, ha szeretnél a találati lista elejére kerülni.

Google SERP átkattintási arányok

Keresőoptimalizálás kezdőknek

A fenti grafikon elég jól mutatja a problémát. Ha az organikus találatok között a listán a 4. hely után vagy, akkor a kattintások mindössze 5% alatti részét fogod kapni. Ha pedig nem vagy legalább az 1. találati oldalon, akkor drasztikusan csökken ez a szám tovább. 

A lényeg az, hogy a vásárlók, ügyfelek, vendégek a te honlapodra jussanak el először. Így meg tudják ismerni a vállalkozásodat, a termékeidet és a szolgáltatásaidat. Ez akkor is nagyon fontos, ha kezdő vállalkozó vagy. 

Mikor várhatsz eredményeket a SEO-tól? Nos, ha jól csináltad, ha értesz hozzá, akkor minden bizonnyal akár 2-3 hónapon belül. Ha viszont nem értesz hozzá, akkor az ilyen gyors eredményekért érdemes szakértőre bízni. Ellenkező esetben beletelik néhány hónapba, amíg tapasztalatot szerzel és megtanulod a legjobb trükköket és technikákat.

Az oldalak tartalmi optimalizálása

Az első és legfontosabb a honlapod tartalma, azaz a szöveges tartalom és a vizuális tartalom, a képek. Érdemes magánál a weboldalnál kezdeni a keresőoptimalizálást.

Ideális esetben gyorsan ki kell derülnie, hogy mivel foglalkozol. A látogatók türelmetlenek, ezért egy világos és igényes oldalra van szükség, amely meg tudja győzni őket. Kiderül-e 5 másodpercen belül, hogy mivel foglalkozol?

A weboldal nem egy nagyon tőkeigényes dolog, és a felhasználók nagy része ma már online is körülnéz, mielőtt bármit vásárolna, vagy szolgáltatást venne igénybe.

Ennek ellenére nagyon sokan nem fektetnek abba pénzt vagy energiát, hogy igényesen prezentálják a termékeiket, szolgáltatásaikat és a vállalkozásuk erősségeit. Soha se felejtsd el, hogy a honlap a látogatóknak és az érdeklődőknek készül.

Miért fontos ezt fejben tartani?

  • Írj egyszerűen, érthetően és tagoltan! Ne használjunk szakzsargont, amit esetleg a célközönség nem ért. Legyen egyértelmű az információ.
  • Mindig gondolkodj a vevő, az ügyfél, a vendég szemszögéből. Alkalmazkodj a piaci igényekhez, így tudsz fejlődni a cégeddel.

Mit vesz figyelembe a Google az oldalon?

Az alábbi grafikon egy digitális marketing cég által készített elemzést ábrázol:

Keresőoptimalizálás kezdőknek on-page seo

Azt mutatja, hogy milyen összefüggést találtak a különböző szempontok és a Google találati listáján elért helyezések között.

A következő dolgokat érdemes ezek fényében először is ellenőrizni, ha egy adott oldalt szeretnénk optimalizálni:

  • Tartalmazza-e a domain név vagy az url cím a szükséges kulcsszavakat?
  • Használtunk-e kulcsszavakat a szövegben és a címekben?
  • A képeknél a helyettesítő szöveg ki van-e töltve, használtunk-e itt kulcsszavakat? (alt text)
  • A tartalom érdekes, könnyen fogyasztható, minőségi és kellően informatív-e?
  • Használ-e az oldalunk SSL protokollt? (https)
  • Elhelyeztünk-e linkeket a tartalomban, amelyek belső és külső oldalakra mutatnak?
  • A meta leírást kitöltöttük-e, és tartalmaz-e kulcsszavakat?

Ha WordPress-t használunk akkor a Yoast SEO nevű bővítmény ezeket a szempontokat automatikusan ellenőrzi, és ezek alapján minősíti is az oldalunkat. Érdemes ezt használni, mert az alapverzió ingyenes és megkönnyíti a dolgunkat, hiszen nem kell ennyi mindent fejben tartani.

Reszponzív weboldal

Bizonyára mostanra egyértelmű, hogy miért fontos, hogy az oldalad modern és igényes legyen. Mivel a felhasználók durván fele mobilról vagy tabletről internetezik Magyarországon is, így nem tekinthetünk el attól, hogy az oldalnak reszponzívnak is kell lennie.

Ez azt jelenti, hogy a weboldal alkalmazkodik a készülék kijelzőjéhez, és optimálisan jelenik meg attól függetlenül.


Mobilbarát weboldal statisztika

Ez az ábra világszinten vizsgálja az okostelefon-használók számát és arányát. Nálunk ennél még magasabb arányszámokkal lehet számolni, és ezért sürgősen javítandó probléma, ha a vállalkozásod weboldal esetleg nem mobilbarát.

Jellemző hibák szoktak lenni:

  • A tartalom összecsúszik, vagy olvashatatlan
  • A szöveg túl apró betűkkel látszik
  • Az oldal betöltési sebessége nagyon lassú mobilon
  • A képek vagy a felugró ablakok kezelhetetlenek, kitakarják a tartalmat  

Weblapsebesség és user experience

Az emberek egyre türelmetlenebbek: ha sokat kell várni arra, hogy betöltődjön az oldal, akkor be fogják zárni, és keresnek egy másikat.

Ráadásul a Google nézi és a rangsorolásnál figyelembe is veszi, hogy az emberek hogyan interaktálódnak az oldaladdal. Többek között:

  • Mennyi időt töltenek egy oldalon?
  • Mire kattintanak, mit olvasnak el ott?
  • Hány %-ban lépnek tovább, vagy zárják be az oldalt? 

Webhely sebesség teszt

Honnan tudod, ha lassú a weboldalad?

Szerencsére több ingyenes eszköz is található, ami méri a weboldal betöltődési sebességét. Mivel ezek nem 100%-os pontossággal működnek, és a valós betöltési sebesség sok tényezőtől függ, így érdemes több ilyen tesztet is megcsinálni.

Néhány link:

Pingdom
GTmetrix
Google PageSpeed Insights
Webpagetest.org

Ezek a szolgáltatások abban is a segítségedre lesznek, hogy kiírják, hogy mi lassítja a weboldalt. A legtöbbzsör ez %-os eredményt kapsz, ami mutatja, hogy más oldalakhoz viszonyítva mennyire gyors  a tiéd. Ezeket az információkat fel tudod használni a weblapsebesség optimalizálásához. 

Fontos, hogy az oldal gyors legyen, letisztult, jól olvasható és használható. Sokan nagyon különleges designt akarnak csinálni mindenáron, viszont ennek az lesz az eredménye, hogy az oldal nehezen kezelhető, nem lehet áttekinteni és idegesítő.

Persze ha egy profi UI fókuszú cégre bízod, akkor lehet különleges design jó user experience mellett is, de az garantált, hogy jól meg fogják kérni az árát.

Ahhoz, hogy a Google jó helyen rangsorolja az oldalunkat, oda kell figyelnünk rá, hogy a felhasználók is szeressék.

Linkek és említések

A Google vizsgálja azt is, hogy mennyire ismert a céged. Ha a való világban ismert a vállalkozásod, akkor a virtuális térben is – gondolja. Ezért azt nézi, hogy mennyi link mutat az oldaladra és honnan és milyen oldalakon szerepelnek a vállalkozásod adatai.

A Google szemében nem minden weboldal egyenlő: vannak olyan oldalak, amelyek sok látogatóval rendelkeznek és nagyon ismertek.

Ilyenek pl. a közösségi média oldalak, a nagy multinacionális cégek weboldalai, a médiaszolgáltatók vagy a lexikon-oldalak, mint a Wikipédia és különböző tudományos intézmények weboldalai.

Ezeket a Google hitelesnek jelöli meg.

Ha egy ismert és hiteles oldalról mutat link a te vállalkozásod oldalára, az sokkal többet is ér.

Tehát törekednünk kell rá, hogy minél több minőségi link mutasson a mi oldalunkra. Ezt célszerű minőségi tartalomkészítéssel elérni.

Ezért érdemes aktívnak lenni a közösségi médiában, blogot vezetni, vagy regisztrálni különböző helyi nyilvántartásokba.


Linképítés kezdőknek SEOHonnan szerezz ezen felül linkeket? Ahogy a fenti ábra is mutatja számtalan helyről szerezhetünk a mi tartalmainkra mutató hivatkozásokat.

  • Sajtómegjelenés és sajtóközlemények
  • Vendégblogolás
  • Infografikák készítés és közreadása
  • Regisztráció nyilvántartásokba
  • Videók készítés és feltöltése videómegosztó protálokra
  • Közösségi média megosztások
  • A saját közösségi média oldalaink
  • Felhasználói és vásárlói visszajelzések és értékelések
  • Fórumokat, Facebook csoportok, blogok

Helyi keresőoptimalizálás: Google Cégem és Google Maps

A Google Cégem egy ingyenes szolgáltatás, ami nagyon sokat tud segíteni új vásárlók, vendégek szerzésében. A keresőoptimalizálás során a legnagyobb szerepe az ún. helyi találatoknál van.

Ezen kívül egy egyszerű szolgáltatásról van szó: kezdőként is könnyen fogod tudni használni.

Google Cégem SEO optimalizálás

Miért kellene aktívan használni ezt a szolgáltatást?

Amikor egy érdeklődő a közeledben van, akkor az okostelefonján meg tudja nézni a közel eső helyeket (pl. éttermek, boltok, áruházak, edzőtermek, látnivalók stb.).

Ha valaki a céged nevére keres, vagy más kapcsolódó kifejezést ír be, akkor pedig nem csak a térképen lát téged, hanem a céged, vállalkozásod, üzleted adatlapja is megjelenik. Ez persze csak akkor működik, ha regisztráltál a szolgáltatásba, és fel is kerülsz a Google Térképre.

Milyen előnyei vannak ennek, a fentieken túl?

Az emberek tudnak értékeléseket írni, meg is kérheted őket erre. Látják a céged képeit, tudsz termékképeket feltölteni. Tudnak útvonalat tervezni a cégedhez, és látják az elérhetőségeidet is.

Tudsz bejegyzéseket is létrehozni, amelyek megjelennek az üzleted adatlapján. Ez egy további ingyenes hirdetési lehetőséget jelent. Megadhatsz promóciókat, akciókat vagy eseményeket.

Annak ellenére, hogy a Google Cégem jelentősen segíti a vállalkozásod ismertebbé tételét és nagyon sokat segít SEO-ban is, a legtöbb vállalkozás nem használja aktívan. Pedig nem egy bonyolult dologról van szó.

A következő dolgokat érdemes megfontolni:

  • Töltsd fel a céged logóját és adj meg egy lényegre törő, de vonzó leírást, ami tartalmazza a legfontosabb kulcsszavakat is
  • Állítsd be a vállalkozásod tevékenységi körét (kategóriáját)
  • Add meg az elérhetőségeidet és az alapadatokat pontosan
  • Add meg a weboldalad címét
  • Tölts fel minőségi képeket a termékeidről, a szolgáltatásaidról, az üzletről. Használj egyedi, ne pedig használj stock fotókat.
  • Rendszeresen tegyél közzé akciókat, eseményeket, híreket.