Blog

Pinterest marketing vállalkozásoknak

Kik és hányan használják a Pinterestet Magyarországon?

Magyarországon, 2017 elején a Pinterestet közel 1 millió felhasználó használta, ezzel a 3. legnépszerűbb közösségi oldal volt a Facebook és az Instagram mögött.

Az adatok szerint a Pinterestet elsősorban a 20-35 év közötti nők használják, valószínűleg a ténylegesen aktív felhasználók is közülük kerülnek ki. A vállalkozások pedig marketing célokkal használják, egyelőre kis %-ban. 

Ennél még beszédesebb, hogy milyen kategóriák, témák a legnépszerűbbek az oldalon:

  • divat és kiegészítők
  • receptek, gasztronómia
  • életmód, életstílus, egészség
  • barkácsolás és DIY (csináld magad)
  • lakberendezési ötletek
  • utazás és helyek

Tehát bőven van átfedés az Instagrammal, de van némi különbség is. Jellegéből fakadóan a Pinterestre ugyanis leginkább ötleteket keresgélni (és elmenteni) járnak az emberek. Tehát egy olyan felhasználói kör használja, akik előszeretettel vásárolnak online, és többnyire sokat is költenek. Éppen emiatt lesz bizonyos webáruházaknak különösen fontos.

Ugyanakkor a Pinterest nem feltétlenül közösségi oldal elsősorban – kb. annyira közösségi oldal, mint a YouTube. Sokkal inkább nevezhetjük egy tartalommegosztó oldalnak, vagy bizonyos értelemben keresőnek.

A közösségi média használók 70%-a azért fordul a Pinteresthez, hogy körülnézzen, vagy ötleteket keressen, mit érdemes vásárolni. Forrás: innovativepeople.com

Néhány érdekes adat, melyek ugyan nem Magyarországról származnak, de feltehetőleg nálunk is igazak: 

  • az aktív Pinterest felhasználók átlag 2x akkora értékben vásárolnak online, mint mások
  • a Pinterestet használó online vásárlók 87%-a úgy nyilatkozott, hogy a Pinterest segít nekik a vásárlási döntéseikben
  • kb. 75%-ban mobilon használják az oldalt

Tehát ami egyértelműen kiderül: bizonyos réspiacon tevékenykedő válallkozásoknak nagyon is érdemes lehet használni a Pinterestet Magyarországon is.

Személyes profil a Pinteresten

Először is egy saját, személyes profilt kell létrehoznod. A saját profil létrehozása után add meg az adataid, írj egy 1-2 soros bemutatkozást magadról, és add meg a weboldalad.

Már tudod is használni az oldal alapvető funkcióit.

Hogyan működik az oldal?

Az angol “pin” szó rajzszöget jelent. Ezt csak azért mondom, hogy könnyebb legyen megérteni az oldal felépítését és a működését. Én azt ajánlom egyébként, hogy regisztráció után mindenki kattintgasson néhány percet. Nem egy bonyolult dologról van szó, így gyorsan rá fog jönni, hogy hogyan működik.

  • Táblák: létre tudsz hozni saját táblákat, amikre a képeket el tudod menteni. Pl. létrehozhatsz egy “divatos ruhák” táblát, ahová el tudod menteni azokat a képeket ami tetszik neked. Ez az elmentett kép vagy ötlet a “pin”.
  • Saját pinek feltöltése: fel tudsz tölteni saját képeket, amihez megadhatsz webcímet és egy rövid leírást. Ezeket feltöltheted, vagy egy tetszőleges weboldalról is lementheted. Pl. a saját weboldaladról érdemes lehet lementeni a termékeid képeit. Ezzel egyben linkeket is építesz, ill. látogatókat szerezhetsz.
  • Témakörök: a témakörök menüpont alatt kiválaszthatod, hogy mi az ami érdekel, és az adott témában fog neked a Pinterest ötleteket ajánlani. 
Pinterest saját személyes profil oldal.

Üzleti profil létrehozása marketing céljából

Az üzleti profil létrehozásához kattintsunk a jobb felső sarokban található 3 pontra, és válasszuk a profil bővítését üzleti fiókra. Mindenképpen érdemes üzleti profilt használni, mert így látod az analitikát is, ami hasznos visszajelzés lesz. 

Ezután meg kell adnunk a vállalkozás nevét, a weboldalát és a típusát. Ezután automatikusan létre is jön a profilunk, és elkezdhetünk pineket (ötleteket) elmenteni vagy feltölteni, táblákat létrehozni.

Gyűjthetünk követőket, akiknek tetszik az oldalunk, és így látják, hogy milyen tartalmakat mentünk el, töltünk fel. Ebből a szempontból a Pinterest hasonlóan működik más közösségi oldalakhoz.

Nézzünk meg egy üzleti profilt, ami több táblát is tartalmaz:

Pinterest marketing példa Media Markt

A képen látható a Media Markt Magyarország profilja. Látható, hogy az oldal több táblát is tartalmaz, és egész szépen rendben van tartva.

A táblákat mindenképpen úgy kell összeállítani, hogy az a felhasználói igényekhez illeszkedjen. A Media Markt pl. szórakoztató és háztartási elektronikai cikkeket árul. A táblákat nem úgy nevezték el, hogy:

  • mobiltelefonok
  • mosógépek
  • fülhallgatók
  • tartozékok

Hanem ehelyett ilyen tábláik vannak:

  • Hétvégi pihenéshez
  • Kedvenc mobiltokjaitok
  • A legtrendibb fej- és fülhallgatók 

Pinterest analitikák

Hogyan segít a Pinterest a cégeknek visszajelzésekkel, hogy megtudjuk, mennyire eredményes a tevékenységünk?

Meg tudjuk nézni többek között:

  • A Pinterest profilunk napi oldalletöltéseinek a számát
  • Hány embert sikerült elérni a pinjeinkkel (pl. az elmúl 1 hónapban)
  • Az elköteleződők számát
  • A közönségünk érdeklődési köreit

Szintén kapunk róla értesítéseket, ha valaki elmenti az egyik pinünket, vagy ha a weboldalunkra lép tovább.

Ez elsősorban webáruházaknak előnyös, hiszen ott a felhasználó egyből meg is tudja rendelni a terméket. Ennek ellenére a keresőoptimalizálást és a márkaépítést segíti, ha van egy jól karbantartott Pinterest oldalunk, még akkor is, ha nem foglalkozunk webáruházas értékesítéssel.

A Pinterest marketing alapja: Kiváló minőségű képek 

Pinterest vállalkozásoknak header kép

A Pinterest felülete a képekre épül. Éppen ezért nagyon fontos, hogy jó minőségű szép képeket és grafikákat készítsünk, és ezeket töltsük fel.

Mire érdemes ezen felül figyelni?

  • A Pinteresten a képek bármilyen hosszúak lehetnek. Ezért is mennek nagyon jól az infografikák a Pinteresten. Nyugodtan készíts hosszabb grafikákat, magas felbontásban.
  • Jó ha teszel feliratot a képekre, az még jobb ha ez egy leírás. Említettem, hogy az emberek ötleteket keresnek itt. Egy recepthez ideális leírás, hogy hogyan kell elkészíteni.
  • Tehetsz CTA-t is a képre, mivel a célod sokszor az, hogy az illető továbblépjen a weboldaladra

Nézzünk a fentiekre 1-2 jó példát:

Pinterest utazás blog marketing

Ez egy utazással kapcsolatos pin, amit minden bizonnyal egy blogbejegyzést reklámoz.

Pinterest recept pin példa

Itt egy receptet tartalmazó pin van, ami azért is speciális, mert “rich pin”, azaz lehetőséged van plusz információkat, jelen esetben a hozzávalókat is feltüntetni.

Építs kapcsolatot a követőiddel

Mivel közösségi oldalról van szó, ezért érdemes válaszolni a kommentekre, tartani és építeni a kapcsolatot az emberekkel. Ennek csak pozitív hozadéka van: az oldalad népszerűbb lesz és több embert érhetsz el.

  • Reagálj a kommentekre gyorsan
  • Hozz létre másokkal közös táblákat
  • Posztolj rendszeresen
  • Promótáld a Pinterest profilodat máshol is (a weboldaladon, a közösségi média oldalaidon)
  • Szólj hozzá más pinekhez vagy mentsd azokat a saját tábláidra

Előnyös, ha te is mented és megosztod mások tartalmait, vagy hozzászólsz azokhoz.

Pinterest statisztikák infografika

Haladó Pinterest marketing tippek

A korábbiakban összefoglaltuk, hogy mit kell tenned a Pinteresten ahhoz, hogy sikeres legyél és eredményesen szerezz új érdeklődőket, vásárlókat innen.

Összefoglalásként ezek a következő lépések voltak:

  • Pinterest üzleti profil létrehozása
  • Saját táblák létrehozása
  • Kiváló képminőségű, esztétikus pinek feltöltése leírással
  • Aktív kapcsolatépítés a követőiddel és másokkal

De ezen felül állnak még a rendelkezésünkre más, haladó tippek is? Ezt fogjuk megnézni a következőkben!

Weboldal optimalizálása a Pinterestre

Ha forgalmat akarsz szerezni a weboldalra vagy a blogodra, akkor hasznos lehet, ha lehetővé teszed a Pinteresten való megosztást.

A weboldalad “integrálhatod” a Pinteresttel, azaz elhelyezhetsz:

  • Follow (Követés) gombot, hogy kövessék az üzleti profilod
  • Share (Megosztás) gombot, a bejegyzés megosztásához

Ha WordPress-t használsz, akkor számtalan plugin létezik, ami pár kattintással lehetővé teszi az oldalad megosztását a Facebookon, Twitteren, Pinteresten, LinkedIn-en. Érdemes egy ilyet telepíteni.

Első körben nézd meg ezt a 3 ingyenes WordPress bővítményt, amit nagyon sokan használnak és pozitívan értékeltek:

Ahhoz, hogy a Pinterest pin (megosztás) jól mutasson, szintén érdemes az oldalon hosszabb méretű, magas felbontású képeket használni.

Pinterest grafikák egyszerűen

Sok szó esett arról, hogy érdemes látványos, szép, jó minőségű grafikákat készíteni a Pinterestre.

Ehhez egy nagyszerű eszköz a Canva.com. Nincs szükséged grafikai tudásra, számos előre elkészített sablonból választhatsz, és könnyedén módosíthatod is ezeket. Egyébkén nem csak Pinterestre, de számos más közösségi oldalra vagy offline anyagokhoz is szabványméretű grafikák közül választhatsz.

Van néhány opció, sablon és fotó ami ugyan fizetős, de még így is szuper olcsón tudunk minőségi képeket készíteni.

Mindenképpen érdemes ezt kipróbálni, hiszen egy egyszerűen kezelhető eszközről van szó, ami jelentősen meg tudja könnyíteni az életünket, és ha csak egy egyszerű és gyors grafikára van szükségünk, akkor nem kell sokezer Ft-ot kifizetni egy grafikusnak.

A kulcsszavak használata 

Említettük még a cikk elején, hogy a Pinterest bizonyos mértékben pont úgy működik, mint egy kereső. Így aztán azon is érdemes elgondolkodni, hogy mit kell tennünk ahhoz, hogy a tartalmunkat megtalálják a felhasználók.

A tartalmunk több helyen is megjelenhet:

  • A Kezdőoldalon, amikor belépsz a rendszer automatikusan felajánl bizonyos pineket a korábban megtekintettek alapján
  • A Felfedezés oldalon a rendszer a népszerű pinek közül válogat, kategóriánként
  • Ha keresést indítunk, akkor a kulcsszavaknak megfelelő pineket fogja felsorolni az oldal

Mi alapján rangsorol a Pinterest?

Számít a profilod minősége, a pinek minősége, a követők száma, a weboldalad hitelessége, a pinek valamint a profilod leírása is.

Ahhoz, hogy előrébb rangsoroljon az algoritmus, a következőket érdemes megtenni a korábban már átnézett lépéseken kívül:

  • Az oldal igénylése: a fiókodon belül tudod ezt megtenni. Ezáltal hitelesíted a Pinterest számára, hogy valóban te vagy a domain tulajdonosa.
  • Adj hozzá a pin leírásokhoz kulcsszavakat. Sőt újabban a Pinterest már hashtagek hozzáadását is engedi. Ugyanakkor a firss pineket előbb rangsorolja, így nincs értelme a régi pinekhez hashtageket adni.
  • Adhatsz kulcsszavakat a profilleírásodhoz és a nevedhez is.
  • Ne töröld a régebbi vagy az alulteljesítő pineket, ennek pozitív hatása nem lesz, de negatív lehet.